Asiakkaan tai työntekijän altistus tai tartunta

Jos asiakas tai työntekijä epäilee altistuneensa koronavirukselle tai varmistuu tartunnan kantajaksi, ei pidä aikailla. Toimi heti seuraavien ohjeiden mukaan.

Epäily korona-altistumisesta asiakkaalla tai henkilökunnassa

Koronatartunta asiakkaalla tai henkilökunnassa

  • Tartunnan saanut henkilö saa ohjeet tartuntatautilääkäriltä tai hoitavalta taholta ja toimii niiden mukaan. Lisätietoa saatavilla terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeesta.
  • Ota yhteyttä Sosteriin tilannekohtaisten toimintaohjeiden saamiseksi.
  • Järjestä välittömästi tarvittavat karanteeni- ja eristystoimet. Ohjeita täältä.
  •  Tiedota
  • Huolehdi siivouksesta
  • Huolehdi ja tiedota muutoksista yrityksen palveluissa (tapahtumien peruminen, rajoitetut palvelut jne.)
  • Kartoita mahdolliset altistuneet.
  • Selvitä sairastuneen asiakkaan tilanne – pystyykö matkustamaan kotipaikkakunnalleen, tarvitseeko muita palveluita?

Ennakoi ja suunnittele toimintatavat etukäteen

  • Muistuta asiakkaita yleisistä terveysturvallisuusohjeista tullessa, ollessa ja lähtiessä.
  • Mieti etukäteen, kuinka toimitte, jos vieras tai oma henkilöstö altistuu tai sairastuu. Lisää yrityksen turvallisuussuunnitelmaan toimintaohje pandemiatilanteessa.
  • Huolehdi, että tiedätte mahdollisimman tarkkaan, keitä on läsnä mahdollisissa tapahtumissa.