Hiihtoladut Savonlinnan seudulla

Savonlinnan seudulla on satoja kilometrejä hoidettuja hiihtolatuja vaihtelevessa maastossa sekä järven jäällä. Hiihtoladuille pääset myös aivan Savonlinnan keskustasta. Latujen varsilta löytyy myös taukopaikkoja, laavuja ja kotia, joissa voit levähtää hetken vaikka kuuman mehun kera. Alla kootusti tiedot Savonlinnan seudun hiihtoladuista ja latukartoista sekä tieto, kuinka hiihtoladuille Savonlinnasta pääsee.

Savolinnan kaupunkialueen hiihtoreitit

Savonlinnan seudulla on yli 180 km hoidettuja ja ylläpidettyjä latuja. Alla olevista linkeistä pääset ajantasaiseen latujen huoltotilanteeseen.

Voit myös siirtyä katsomaan parhaat reittivinkit sekä alueen ladut kartalla »

Katso latujen ajantaisainen kunto:

Talvisalon hiihtolatu

Savonlinnan keskustassa sijaitsee Talvisalon kahden kilometrin mittainen valaistu hiihtolatu. Maasto on sopivan haasteellinen monelle hiihtäjälle lukuisten ylämäkien ja mutkien ansiosta. Kynnys lähteä hiihtämään on pieni kun latu sijaitsee keskeisellä paikalla Savonlinnassa. Katso Talvisalon lenkki kartalla.

Miten Talvisaloon pääsee?

Talvisaloon pääset helposti kävellen. Savonlinnan keskustasta matkaa on noin pari kilometriä. Talvisaloon voit saapua myös autolla tai linja-autolla. Oman auton saat helposti parkkiin Talvisalon jäähallin parkkipaikalle, jonka vierestä alkaa latuverkosto. Linja-autolla saapuessasi pääset perille kaikilla paikallisliikenteen busseilla. Lähimmät poistumispysäkit ovat joko Keskussairaalalle vievällä tiellä, josta matkaa latuverkoston alkuun on muutama sata metriä tai Heikinpohjantiellä, josta matkaa kertyy saman verran.

Tullessasi Talvisaloon kävellen tai autolla keskustan suunnasta kulje ensin Olavinkatua pitkin kohti Savonlinnan linja-autoasemaa. Linja-autoaseman viereisestä liikenneympyrästä jatka vasemmalle kohti Citymarkettia. Jatka Tulliportintietä pitkin ohi Citymarketin ja paloaseman kunnes loivan ylämäen jälkeen näet oikealla puolellasi Talvisalon jäähallin.

Ladulle pääset parkkipaikan vasemmasta reunasta lähtevältä kävelytieltä. Kävele pieni mäki ylös ja latuverkosto aukeaa oikealta puolelta.

Kellarpellon hiihtolatu

Kellarpellossa sijaitseva Pitkäniemen kuntorata tarjoaa talvella 2,9 kilometrin mittaisen valaistun hiihtoladun. Hiihtoladun ylläpidosta vastaa Savonlinnan kaupunki ja se soveltuu kuntohiihtämiseen sekä kaiken tasoisille hiihtäjille. Näet Kellarpellon ladun sijainnin kartalla täältä.

Miten Kellarpeltoon pääsee?

Kellarpellon Pitkäniemen latu sijaitsee noin kuuden kilometrin ja kymmenen minuutin ajomatkan päässä Savonlinnan keskustasta. Aja tietä Rantasalmentie, tie 14 Juvan suuntaan kunnes käännyt oikealle Aholahdentielle. Aja Aholahdentietä eteenpäin noin kolme kilometriä kunnes käänny oikealle Harjurinne-tielle. Etene Harjurinnettä tien loppuun saakka, jonka jälkeen käänny risteyksestä vasemmalle Everlahdentielle. Pysy Everlahdentiellä noin 500 metrin ajan kunnes käänny oikealle Pitkäniementielle. Käänny seuraavan kerran jo 150 metrin kuluttua vasemmalle Juolukkatielle. Jatka Juolukkatiellä tien loppuun saakka, näet ladun alkupätkän suoraan edessäsi.

Savonlinnan keskustasta Kellarpeltoon pääset lähimmäksi paikallisliikenteen linja-autolla numero yksi. Lähimmältä bussipysäkiltä on matkaa Kellarpellon ladun alkuun reilu kilometri. Paikallisliikenteen tarkemmat aikataulut löydät täältä.

Pihlajaniemen hiihtolatu

Pihlajaniemen latu on Savonlinnan kaupungin ylläpitämä 1,8 kilometrin mittainen valaistu hiihtolatu. Pihlajaniemen hiihtolatu soveltuu erinomaisesti kuntohiihtämiseen sekä kaiken tasoisille hiihtäjille. Näet Pihlajaniemen ladun ja Savonlinnan alueen muut ladut hiihtolatukartalta.

Miten Pihlajaniemeen pääsee?

Pihlajaniemen latu sijaitsee seitsemän kilometrin ja 11 minuutin ajomatkan päässä Savonlinnan keskustasta. Pihlajaniemen ladulle pääset sujuvasti myös bussilla. Bussi numero kolme vie sinut Haka-alueelta keskustan kautta Pihlajaniemeen. Paikallisliikenteen tarkemmat aikataulut löydät täältä.

Lähde ajamaan tietä Rantasalmentie, tie 14 Juvan suuntaan. Aja tietä kunnes olet ylittänyt sillan ja näet edessäsi liikennevalot. Käänny liikennevaloista vasemmalle Laivamiehentielle ja aja kohti liikkenneympyrää. Liikenneympyrässä ota kolmas erkanemiskaista kohti Pihlajaniemeä. Aja tietä Poukkusalmentie noin kahden kilometrin verran kunnes jyrkän ylämäen jälkeen käänny risteyksestä oikealle tielle Pihlajaniementie. Aja tietä Pihlajaniementie muutaman sata metriä, jonka jälkeen käänny oikealle tielle Ritalanmäentie. Aja tietä Ritalanmäentie kaksi sataa metriä kunnes näet ladun oikealla puolellasi.

Varparanta-Willanuttu-Varpala hiihtoladut

Varparanta-Willanuttu-Varpala hiihtoladut mahdollistavat pitkänkin matkan hiihtämisen vaihtelevista maisemista nauttien. Lähteä voi hiihtämään jopa Savonlinnan taajama-alueelta Nojanmaasta. Tämä pitkä reitti yhtyy näihin kolmeen erilliseen hiihtolatulenkkiin.

Miten sinne pääsee?

Varparannan ladut sijaitsevat noin 20 kilometrin ja 20 minuutin ajomatkan päässä Savonlinnan keskustasta kohti lounasta. Varparannan ladut ovat helpoimmin tavoitettavissa omalla autolla. Alueelle pääsee myös Enonkoskelle kulkevilla busseilla, mutta tällöin kävelymatkaa lähimmältä pysäkiltä, Makkolasta, kertyy reipas kymmenen kilometriä. Ajaessa kohti Varparantaa ota suunnaksi Savonlinnan ohitustie, tie numero 14 Punkaharjun suuntaan. Aja tietä pitkin nelisen kilometriä yli Kyrönsalmen sillan ja Mertalan palveluiden. Prisman viereisessä liikenneympyrässä ota toinen erkanemiskaista kohti Enonkoskentietä. Aja Enonkoskentietä pitkin noin viiden kilometrin verran kunnes ota vasemmalle Juvolantielle Lentoasemalle vievän risteyksen kohdalta. Jatka Enonkoskentietä noin kymmenen kilometriä kunnes saavut perille.

Näille hiihtoladuille pääset myös hiihtämällä lähtien Savonlinnan taajama-alueelta, katso Savonlinnan seudun hiihtolatukartta. Tämä mahdollistaa pidemmänkin matkan hiihtämisen vaihtelevilla maisemilla.

Nätkin hiihtolatu

Nätkin Nyrkkimäen latu on Savonlinnan kaupungin ylläpitämä  3 kilometrin mittainen valaistu hiihtolatu. Nätkin hiihtolatu soveltuu hyvin kuntohiihtämiseen sekä kaiken tasoisille hiihtäjille. Nätkin hiihtolatu löytyy myös Savonlinnan seudun hiitolatukartalta.

Miten Nätkille pääsee?

Keskusta päin Nätkin Nyrkkimäen ladulle suunnatessasi lähde kohti tietä Savonlinnan tie Punkaharjun suuntaan. Poistu kiertoliittymästä kohti Kyrönsalmensiltaa ja ylitä silta. Jatka tällä tiellä kunnes näet oikealla puolellasi ruokakauppoja sekä huoltoaseman. Käänny oikealle tielle Moinsalmentie niin että vasemmalla puolellasi on huoltoasema ja oikealla K-supermarket. Jatka tietä suoraan kohti liikenneympyrää. Liikenneympyrästä ota toinen erkanemiskaista. Jatka suoraan tietä Moinsalmentie pitkin.

Nyrkkimäen ladulle pääset myös paikallisliikenteen bussilla numero kaksi. Paikallisliikenteen tarkemmat aikataulut löydät täältä.

Nojanmaan hiihtolatu

Nojanmaan latu on Savonlinnan kaupungin ylläpitämä  2,8 kilometrin mittainen valaistu hiihtolatu, joka soveltuu kuntohiihtämiseen sekä kaiken tasoisille hiihtäjille hyvin. Katso Nojanmaan hiihtoladun tarkka sijainti Savonlinnan seudun hiitolatukartalta.

Miten Nojanmaahan pääsee?

Nojanmaan ladut sijaitsevat noin viiden kilometrin päässä Savonlinnan keskusta. Nojanmaan latu on helpoimmin ulottuvillasi omalla autolla, mutta myös bussilla on mahdollista tulla,  kävelymatkaa lähimmältä bussipysäkiltä kertyy noin pari kilometriä. Bussilla numero neljä pääset lähimmäksi Nojanmaata kun hyppäät kyydistä pois Vironkadun tai Ilokallionkadun pysäkeillä. Voit myös saapua busseilla, jotka kulkevat Savonlinnantietä pitkin, tällöin kävelymatka on hieman pidempi.

Autolla saapuessasi suuntaa kohti Savonlinnantietä kohti Punkaharjun suuntaa. Aja tietä pitkin yli Kyrönsalmensillan. Seuraavissa liikennevaloissa muutaman sadan metrin jälkeen Kyrönsalmensillasta käänny vasemmalle. Aja tien päähän, josta käänny vasemmalle Ilonkallionkadulle. Ensin vasemmalle puolellesi jäävät Lidl ja sen jälkeen venepaikat. Jatka Ilonkallionkatu sen päättymiseen asti, jonka jälkeen ota vasemmalle Vironkadulle. Aja Vironkatua kunnes tulee risteys oikealle Annikinkadulle. Aja Annikinkatua noin viisikymmentä metriä kunnes tie kääntyy loivasti vasemmalle. Käänny vasemmalle ja aja tätä tietä kaksisataa metriä kunnes latu on oikealla puolellasi. Paikallisliikenteen tarkemmat aikataulut löydät täältä.

Savonlinnan Aholahden hiihtoreitit

Aholahden hiihtokeskukselta löydät latuverkostoa useita kymmeniä kilometrejä. Latuja löytyy monentasoiselle hiihtäjälle. Haasteita haluavalle on tarjolla kahden, kolmen ja viiden kilometrin mittaiset valaistut kilpaladut. Kuntohiihtoon soveltuvia latuja ovat Pieni Säynejärvi -lammen kiertävä puolentoista kilometrin lenkki sekä kuuden kilometrin mittainen valaistu kuntolatu.

Aholahdesta on hyvät latuyhteydet muihin latuihin, kuten Pihlajaniemeen ja Kellarpeltoon. Hiihtokeskuksen alueella toimii talvella myös kahvio. Kahvio on avoinna talvikaudella päivittäin, pakkasrajana on 20 pakkasastetta. Voit  myös vuokrata itsellesi rantasaunan, jossa lämmittelet ja rentoudut hiihtolenkin päätteeksi! Hiihtokeskuksesta löytyvät myös pukuhuonetilat, jotka ovat avoinna tarvittaessa. Katso tästä Aholahden latutarjonta ja kaikki ladut. Näet myös päivittäisen latutilanteen Savonlinnan Seudun Liikunnan nettisivuilta.

Miten Aholahteen pääsee?

Aholahti sijaitsee noin kymmenen kilometrin päästä Savonlinnan keskustasta, kaupungin länsipuolella Juvan suuntaan. Ajoaika Aholahteen on noin kymmenen minuuttia. Aja tietä Rantasalmentie Juvan suuntaan noin viisi kilometriä. Käänny sitten vasemmalle Naistenlahdentielle, jota ajat noin kilometrin verran kunnes Aholahden hiihtokeskus näkyy vasemmalla puolella, pienen lammen varrella.

Aholahteen pääset helposti myös bussilla. Bussilla numero kaksi pääset Nätkin kaupungin osasta keskustan kautta Naistenlahdentien kääntöpaikalle, josta on noin kilometrin mittainen kävelymatka Aholahden hiihtokeskukseen. Bussin kyytiin voit hypätä keskustan alueelta vaikkapa kauppatorilta tai Olavinkadun varrelta. Paikallisliikenteen tarkemmat aikataulut löydät täältä.

Tanhuvaaran hiihtoladut

Tanhuvaaran hiihtolatujen äärellä nautit hiihtoladuista ja lukuisista oheispalveluista. Tanhuvaarasta löytyy monia eri pituisia reittejä aina 1,4 kilometrin lenkistä 13 kilometrin pituiseen lenkkiin. Yhteensä hiihtolatuja löytyy 34 kilometria. Tanhuvaaran sijaitsee myös suuri maastohiihdon tekniikan opetukseen soveltuva kenttä sekä talvisin viiden kilometrin mittainen jäälatu. Tanhuvaaran hiihtoreitit ovat kaikkien käytössä maksutta. Treenaa ennen hiihtolenkkiä Tanhuvaaran kuntosalilla, pulahda lenkin jälkeen Sport Span poreisiin ja nauti pullakahvit Tanhuvaaran kahviossa. Tästä näet tarkemmin Tanhuvaaran alueen latukartan ja eri latureittien pituudet. Ajankohtaiset latutiedot Tanhuvaaran latujen kunnosta näet tästä. Arkisin ladut huolletaan aamuseitsemästä lähtien niin että ladut ovat valmiita puoleen päivään mennessä ja viikonloppuisin aamuyhdeksän ja iltayhdeksän välillä tarpeen mukaan.

Hiitoladut Savonlinnan Seudulla_Tanhuvaara

Miten Tanhuvaaraan pääsee?

Tanhuvaaran ladut sijaitsevat 14 kilometrin ja 20 minuutin ajomatkan päässä Savonlinnan keskustasta. Helpoimmin Tanhuvaaraan pääset omalla autolla. Seuraa Tanhuvaara Campingin opasteita, ne vievät myös sinut perille. Arkisin Tanhuvaaraan kulkee myös muutama bussivuoro. Aikataulut ja hinnat löydät täältä.

Keskusta Tanhuvaaraan suuntaessasi lähde tietä Savonlinnantie Punkaharjun suuntaan. Poistu kiertoliittymästä kohti Kyrönsalmensiltaa ja ylitä silta. Jatka tällä tiellä kunnes näet oikealla puolellasi ruokakauppoja sekä huoltoaseman. Käänny oikealle tielle Moinsalmentie niin että vasemmalla puolellasi on huoltoasema ja oikealla K-supermarket. Jatka tietä suoraan kohti liikenneympyrää. Liikenneympyrästä ota toinen erkanemiskaista. Jatka suoraan tietä Moinsalmentie pitkin kunnes näet ladun oikealla puolellasi noin parin sadan metrin jälkeen taajama-alueen päättymisestä. Laajemmalla latuverkostolle pääset kun jatkat tiellä Moinsalmentie noin kymmenen kilometrin ajan kunnes näet Tanhuvaaran Urheiluopiston vasemmalla puolellasi. Hiihtoladut lähtevät jäähallin edessä olevan tenniskentän vierestä.

Hiihtoladut Savonlinnan Seudulla Tanhuvaara Kota

Hiihtoladut muualla seudulla

Punkaharjun hiihtoladut

Punkaharjulla pääset hiihtämään kauniissa luonnonsuojeluharjumaisemissa ja pysähtymään lämpimän kupposen äärelle useissa pysähdyspaikoissa hiitoladun varrella. Hiihtämisen aikana pääset nauttimaan upeista ja vaihtelevista maisemista. Jos kierrät koko reitistön läpi, matkaa kertyy kaikkiaan 31 kilometriä.

Tutustu reitteihin ja harjualueeseen:

Punkaharjun harjualueen hiihtoreitit ja latujen huoltotilanne

Miten Punkaharjulle pääsee?

Punkaharjulle matkustat helposti autolla, bussilla tai junalla. Punkaharju sijaitsee parinkymmenen kilometrin päästä Savonlinnan keskustasta Parikkalan suuntaan. Matka-aika Punkaharjulle on noin 25 minuuttia. Punkaharjun opasteet vievät sinut perille.

Savonlinnan junapysäkki sijaitsee Kauppatorin välittömässä läheisyydessä. Linja-autoaseman löydät Olavinkadun toisesta päästä, bussipysäkkejä on Olavinkadun varrella. Junalla matkustaminen Punkaharjulle sujuu helposti: hyppää kyytiin Savonlinnassa kauppatorin lähellä olevalta junapysäkiltä ja pois Retretin pysäkillä Punkaharjulla – siellä sinut vastaanottaa iso kivinen patsas ja Harjun Portin matkailukeskus. Voit hypätä pois myös Lustossa. Linja-autojen aikataulut löydät Matkahuollon sivuilta ja junaliikenteen aikataulut VR:n sivuilta.

Punkaharju murtomaahiihto hiihtoladut saimaa savonlinna

Kerimäen hiihtoladut

Kerimäellä sijaitsee useita eri latuja, joista useimmat yhdistyvät toisiinsa yhdyslatujen avulla. Kerimäellä hiihtäjille on tarjolla latuja yhden kilometrin mittaisesta ladusta 10,5 kilometrin mittaiseen latuun. Talvisin järvien jäädyttyä Kerimäen Kirkkorannasta lähtee 10 kilometrin pituinen jäälatu Puruveden päällä. Jäälatua pitkin pääset aina Pääkantaan. Katso Kerimäen ladut kartalla ja latujen huoltotilanne

Miten Kerimäelle pääsee?

Kerimäki sijaitsee n. 20 kilometrin päästä Savonlinnasta, ajoaika Kerimäelle on noin kaksikymmentä minuuttia. Kerimäelle pääset kun suuntaat Savonlinnasta Punkaharjun suuntaan pitkin Savonlinnantietä (tie nro. 14) pitkin. Aja tietä suoraan eteenpäin kunnes tieviittaa osoittaa vasemmalle Joensuuntielle. Seuraa tietä Joensuuntie kunnes saavut perille Kerimäelle, risteys erkanee oikealle. Kerimäelle pääset myös bussilla. Aikataulut ja hinnat löydät täältä.

Julkisella kulkuneuvolla hiihtoladuille

Aikuisen bussilipun hinta on 3,30 euroa, riippumatta matkan pituudesta. Alle 12-vuotiailla lapsilla lipun hinta on 1,70 euroa ja kaksi alle 4-vuotiasta lasta matkustaa aikuisen seurassa maksutta. Lastenrattaat saat kyytiin maksutta. Veteraanit matkustavat maksutta busseissa. Matkalipulla voit vaihtaa bussia maksutta tunnin sisällä matkan alkamisesta.

Paikallisliikenteen tarkemmat aikataulut löydät täältä.

Punkaharjulle, Kerimäelle, Tanhuvaaraan & Varparannalle kuljettaa pidemmän matkan liikenteen linja-autot. Aikataulut ja hinnat löydät täältä.

Punkaharjulle kuljet helposti hiihtämään junalla keskustasta ja hinnat sekä aikataulun löydät VR.fi.

Frozen Saimaa -talviviikot

Frozen Saimaa -talviviikot kokoaa yhteen elämykset Saimaan jäällä ja maalla sekä tapahtumat. Katso lisää!